Så mina elever (och jag) äter numera lunch klockan 10.30. Varje dag. Det är vad det är i en stor organisation. (Men min dietist har sagt åt mig att den måltid ska gälla som frukost.)

Så vem var det som stegade upp framför ett gäng elever klockan 14.05 och hade tänkt hålla en matematiklektion? Och vem kom på att gestalta en introduktion till bråktal med ett exempel om pizzor? Jepp, ni gissade rätt. En person som ändå sysslat med det här på heltid sedan 2009. Man kan tycka att det skulle vara ett förutsägbart resultat. Men så åt jag också lunch/frukost vid 10.30….

Jag: Hörni om ni sätter er och vänder er hitåt så ska vi börja med dagens sista lektion och idag ska vi prata om bråk. Känner någon igen det ordet?
En elev: Jag har hört om det men har liksom glömt….
De andra nickar instämmande. Jag ritar upp en cirkel.
Jag: Okej, så tänk er att Fritidspedagogen bestämt att det ska bli pizza till mellanmål för det är fredag på lovet och varje pizza ska delas av fyra fritidsbarn….
En annan elev: Meh!
Jag: Ja, så skulle det ju teoretiskt sett kunna hända. (Exakt den grejen hände i fredags och de flesta vet om det.) Då skulle Fritidspedagogen behöva dela den så här och vad skulle varje bit kallas vadå?
Samma andra elev: Är du allvarlig? Vi dör av hunger och du ska ge oss ett mattetal om pizza? Killfröken jag kommer ÄTA UPP DIG SOM MIN PIZZA!
Alla elever skrattar. Jag försöker komma på ett annat exempel.
Jag: Euhm, okej. Ja, jag förstår. Så här då. Fritidspedagogen sitter i sandlådan och låtsas att han jobbar på fritids och ska dela pizzor men de är bara gjorda av sand och geggamojja….
En tredje elev: Men va!? Nu tänker vi fortfarande på pizzor!
Jag: Okej, okej, okej. Vi säger att Fritidspedagogen har vunnit OS-guld i en lagsport där de är fyra spelare men av någon anledning så att fick de bara en medalj att dela på så han ska såga upp den i lika stora delar.
Eleverna accepterar kontexten och jag får förklara för dem vad begreppet bråk betyder. Vilket var allt jag gick in för att göra. Jag ritar upp 1/4 och de hänger med. Sedan ska jag försöka förklara hur man skriver två fjärdedelar.
Jag: Så tänk er att en av av lagkamraterna är hemma för hon är lite förkyld så Fritidspedagogen tar hand om hennes bit också. Hur skulle jag kunna skriva det då?
En elev räcker upp handen: Bit? Nja, nä börjar du bli farligt nära pizzagränsen här.
Alla stönar till av hunger. Jag ger dem en uppgift om bråk och är nöjd med mig själv.

Kommentera