Texten, läsaren och samhället. Så heter ett nätverk av utbildningsvetenskapliga forskare från tio högskolor och tre myndigheter (Centrum för Lättläst, Språkrådet och Kulturrådet). De träffas tre-fyra gånger per år i fyra år och berr erfarenheter för att börja utmana varandras idéer och perspektiv. En av de ledande personerna är läs- och skrivforskaren Mats Myrberg vid Stockholms Universitet, som var på VRs Resultatdialog för att berätta mer om nätverket.

Det Nats lyfter fram är hur effektivt detta verkar ha varit för teoretikerna, som vanligtvis är isolerade på sina respektive högskolor. Då tänker jag att praktiker, alltså yrkesverksamma lärare, lever lika isoalerade yrkesliv.

Tänk om det fanns nätverk där lärare från ett tiotal olika kommuner runt om i landet och ett par personer från myndigheter (Skolverket?) träffades och gjorde samma sak. Hur bra skulle itne det vara för skolan!? Eller hur!?

Kommentera