Ibland brukar jag fundera på vad som menas med läskunnighet. Hur mycket måste man kunna för att få säga att man kan läsa? Dagens inlägg handlar om en helt annan sorts litterär kompetens.

Det är onsdag förmiddag och jag gör ett av veckans pass i skolans bibliotek. Just nu är en av skolans klasser med nio-, tio- och elvaåringar i biblioteket för att låna och jag sitter på golvet framför deckarhyllan och letar efter Ska vi rymma?

Jag: Kanske är det lättare om vi tar reda på vad författaren heter?
Eleven (med uppföljaren i sin hand): Jag vet inte vad han heter…
Jag (lite förvånad): Men det står ju på framsidan, har du kollat?
Eleven: Ja, är står det bara var han bor… i Holmberg!
Jag blir fundersam och gluttar lite över elevens axel:

BO R HOLMBERG

En kommentar
  • Linda O
    Posted on 2011-12-15 at 09:40

    Underbart ändå! Men ja, att leta på bibliotek och ha koll på författarnamn är kanske något att träna. Mina elever litar blind på att skolbibliotekarien ska ta fram rätt bok.

Kommentera