Nu har min skola varit en iPad-skola i ganska exakt ett dygn. Det här är några insikter så här långt:

  1. Elever kan reagera på två sätt när de får veta att vi har skaffat iPads: ”!!!!!!!!” och ”Vad ska vi med dem till?”.
  2. Det är smart att låta kollegor som aldrig provat en iPad låna hem dem hur mycket de vill.
  3. Det är (nog) lika smart att sätta upp den gemensamma överenskommelsen att den som lånar en padda alltid tar med den till jobbet så att de är i skolan under skoltid. Annars kan de lätt fastna hemma och då blir det ett jobbigare samtal.
  4. Det är nog en smart idé att förvara gemensamma tekniska prylar i kassaskåp som inte står i ett klassrum. (Som en-till-en-skola har vi investerat i svindyra kassaskåp till varje klassrum, men inte till gemensam teknik.)
  5. Köper du en app till din iPad får du automatiskt ladda ner samma app till maximalt fem paddor. Så köp jämna femtal av iPads.
  6. Registrera en unik e-postadress till varje padda. På det sättet kan du använda e-postfunktionen (och alla appar som har inbygd e-postfunktion) även om du inte har en egen iPad.

Det är spännande. Jag förstår lärare som beskriver hur deras undervisning påverkas extra mycket av iPads.

En kommentar
  • Pia
    Posted on 2012-03-14 at 07:39

    Hej!
    Har arbetat med iPad i lite över ett halv år på en förskola nu.
    Super bra pedagogiskt läroverktyg.
    Tänkt på nummer 5 du skriver.
    Var på konferance i veckan. En kille berättade att han hade flera paddaor. Och kunde ladda ner samma app på samma.
    Var har du läst om att det bara funkar med 5?

    //Pia-maria

Kommentera