Nu har min skola varit en iPad-skola i ganska exakt ett dygn. Det här är några insikter så här långt:
- Elever kan reagera på två sätt när de får veta att vi har skaffat iPads: ”!!!!!!!!” och ”Vad ska vi med dem till?”.
- Det är smart att låta kollegor som aldrig provat en iPad låna hem dem hur mycket de vill.
- Det är (nog) lika smart att sätta upp den gemensamma överenskommelsen att den som lånar en padda alltid tar med den till jobbet så att de är i skolan under skoltid. Annars kan de lätt fastna hemma och då blir det ett jobbigare samtal.
- Det är nog en smart idé att förvara gemensamma tekniska prylar i kassaskåp som inte står i ett klassrum. (Som en-till-en-skola har vi investerat i svindyra kassaskåp till varje klassrum, men inte till gemensam teknik.)
- Köper du en app till din iPad får du automatiskt ladda ner samma app till maximalt fem paddor. Så köp jämna femtal av iPads.
- Registrera en unik e-postadress till varje padda. På det sättet kan du använda e-postfunktionen (och alla appar som har inbygd e-postfunktion) även om du inte har en egen iPad.
Det är spännande. Jag förstår lärare som beskriver hur deras undervisning påverkas extra mycket av iPads.
En kommentar
Pia
Posted on 2012-03-14 at 07:39Hej!
Har arbetat med iPad i lite över ett halv år på en förskola nu.
Super bra pedagogiskt läroverktyg.
Tänkt på nummer 5 du skriver.
Var på konferance i veckan. En kille berättade att han hade flera paddaor. Och kunde ladda ner samma app på samma.
Var har du läst om att det bara funkar med 5?
//Pia-maria