Under de kommande dagarna fylls våra skolor med liv igen. De är tillbaka! För en del är det redan i morgon bitti, om bara några timmar. Det är en magisk tid fylld av spänning, förväntan och i vissa fall även en god portion ångest. Jag vill uppmana dig som är lärare, och därmed värd för tillställningen, att vända på en del förgivettagna skoltankar:

  • Förvänta dig inte att alla ska vara fokuserade på det kommande året bara för att du är det.
    Var istället nyfiken på lovet som ni haft, åtskilda men ändå tillsammans. Nu är det 8-10 veckor sedan du såg kidsen senast och mycket har hänt. En del berättelser kommer du få höra vare sig du vill eller inte, men mycket av vad våra elever hittar på förblir okänt. Kanske är det för att vi inte är inbjudna i den kretsen. Eller så är det för att vi helt enkelt inte frågar. Våga lita på att det du inte ser finns där. (Det är förresten ett bra tips att bära med sig när sommaren är över för gott och bedömningssäsongen är i full gång.)
     
  • Tillåt dig att förvånas över hur mycket de har vuxit.
    Beroende lite på vilken ålder du arbetar med kommer du garanterat få tillbaka ett par elever som är hela huvuden längre än sist du såg dem. Kom då ihåg detta: Även de som inte vuxit på längden har garanterat gjort erfarenheter och lärdomar som fått dem att växa som människor. Oavsett om det är stort eller smått så är det upplevelser som betyder något för dina elever. Omfamna det faktumet. Och gör det högljutt, så att alla i klassrummet ser och känner din förundran. Det sätter en skön stämning som du kan ha nytta av senare.
  • Gräv ner dina planeringar, i alla fall för en stund.
    Om du är som jag så har du ägnat i alla fall en del av de senaste arbetsdagarna till att planera undervisning för det kommande läsåret. Det är bra, så ska en lärare göra. Men kom ihåg att ett läsår är typ 200 dagar. Det är inte en dum idé att gräva ner de där lektionsplaneringarna i någon papperstrave, tvärtom. Det är smartare att låta elevernas nyvunna erfarenheter bli centrum för din undervisning den första tiden. De kommer antagligen inte att säga det själva (för så funkar inte svenska skolan) men sannolikheten är hög att kidsen under lovet har sprungit på både en och två idéer som kan mynna ut i superbra lektioner. Ta tillvara på det!
  • Skolstarten är inte alls någon start.
    Det är lätt att tro att det här är början på något nytt. Så många människor säger det, från  välvilliga föräldrar till säljvilliga reklamkampanjer. Men sanningen är att skolstarten egentligen bara är ett återupptagande. Lärandet har pågått hela tiden. Det är ingenting som startar bara för att någon administratör valde just den här dagen i kalendern. Det är lätt att gå på den minan som lärare, vi är ju bara människor. Så, nu kommer det: Kidsen, eftersom de också är människor, tänker likadant! Och det är inte bra för deras lärande. Tvärtom! De kommer in i ett okänt sammanhang och tror att de ska göra något nytt. Något som de ännu inte kan. Något som de garanterat inte kommer att bemästra på första försöket. Påminn dem om hur mycket de redan kan, hur mycket de har lärt sig och vuxit sen sist ni sågs och hur de redan från dag ett är så gott som fullärda proffs.

Kommentera