Nu på morgonen satt jag och gick igenom ett par avhandlingar som publicerats på Skolporten på senaste tiden. Det känns inte som världens mest aktiva tid just nu om man bara ser till nya avhandlingar, men det finns ett par guldkorn. Anne Kulttis avhandling om flerspråkighet i förskolan är ett sådant exempel. Fakta: Var femte barn i förskolan är flerspråkigt.

På min lokala förskola har de på senare år haft en hel del barn med engelska som modersmål. I takt med att dessa har blivit äldre och börjat på skolan har jag fått små inblickar i hur kollegorna på förskolan har jobbat. (Det är lite sorgligt att jag inte får den inblicken annars, men det är en annan fråga för ett annat inlägg.) I förskolan är man superbra på att utgå från barnens behov och intressen/kunskaper när man planerar verksamhet, vilket också går igenom här.

Kultti landar i slutsatsen att strukturen på förskolans aktiviteter (smalingar, etc) är avgörande för barns språkliga och kommunikativa utveckling. Det känns centralt och stort.

Kommentera