De senaste veckorna har jag märkt någonting: Det har aldrig varit så här kul i skolan. Nu pratar jag inte om den stora samhällsapparaten skolan utan just mina egna studier. I dom förståndiga delarna av skoldebatten pratas det ofta om lustfyllt lärande. Det enda jag har att tillföra är detta: Det spelar roll.
Man lär sig mer när man tycker något är spännande. Jag har nog aldrig lärt mig så här mycket som jag gör nu, och kanske beror det på att jag vet att det är det här som jag vill? Frågan är hur man överför det till sina elevers lärande. Jag tycker inte om högstadieskolor som har inriktningar, egentlgien gillar jag inte programmen på gymnasiet heller. Det känns som lureri. Jag vet ingen som faktiskt jobbar med det som de specialiserade sig i på högstadiet och nästan inte på gymnasiet heller.
Det borde finnas något annat, bättre, sätt att fånga elevernas intresse. Så att det blir på allvar liksom. Jag tar tacksamt emot input här för jag vet inte riktigt vad som är svaret.
Jag har en kompis som läser till läkare som en gång berättade för mig hur mer eller mindre alla läkarstudenter utvecklar hypokondri under sin studietid. Lite så funkar jag också.
Jag håller helt klart på att bli min egen lärare… och jag tycker om mig själv som elev.
4 kommentarer
Öpedagogen
Posted on 2008-12-21 at 19:46Var lyhörd och lär känna dina elever. Då kan du också fånga deras intressen …
annemarie
Posted on 2008-12-22 at 00:50Den sista meningen gillar jag. Anne-Marie
annemarie
Posted on 2008-12-24 at 10:03Hej du – här är jag och bara vill en endaste sak – att önska god jul och allt gott för de närmaste dagarna, Anne-Marie
Karin
Posted on 2009-01-21 at 00:22Tio år efter examen som lärare i svenska 1-7, tvingades jag på fortbildning i NO och blev fullkomligt besatt av kemi. Det var en otrolig häftig känsla och min entusiasm smittade självklart av sig på mina elever som numer gärna diskuterar molekyler och kvarkar när de får tillfälle. Att det skulle ta mig sisådär 3 år att läsa in NO-behörighet känns lite surt. Personligen tycker jag alltid att det är svårt med rigida regler runt lärande. Även om jag visst förstår att de behövs. Jag har alltså inget svar på din fråga, men den är helt klart intressant att fundera på.