Idag har jag haft en ovanlig dag i det att jag har jobbat med rasten inte mindre än tre gånger. Påfrestande eftersom all ledig tid går åt men samtidigt ofantligt värdefullt.
– När de yngre eleverna får höra ’Idag är det Killfröken som är ute på gården’ av sina ordinarie lärare så är det alltid fler som vågar komma fram till mig (länk#1, Länk #2. Det är både intressant och något som borde mana till eftertanke.
– Genom en blandning av observationer på distans och mycket aktivt deltagande på nära håll så ser jag mer och förstår bättre vad kidsen har med sig in på lektionen.
– Alla de där projekten jag skulle vilka planera med enskilda eller, eller med mindre grupper, ryms sällan inom lektionstiden men blir lätt ett samtal på rasten.

Generellt vill jag inkorporera mer av ett fritidspedagogiskt tänk på mim undervisning. Jag tror att det hjälper med arbetet mot allt från entreprenöriella förmågor till The Big 5.

Kommentera