Det är fredag eftermiddag vilket i min pedagogiska verksamhet innebär värdegrundsarbete. Eftersom det är sjukt svårt att veta om det tar 20 eller 60 minuter att avverka veckan som har gått och intryck som har gjorts under den tiden så brukar jag och min kollega fylla ut rersterande tid med småsaker så som att städa klassrummet. Med det som bakgrund skickade jag upp ett par elever till biblioteket/grupprummet som ligger i samma lilla 1800-tals hus som vårt klassrum finns i. En stund senare var tiden slagen och eleverna gjorde helg.

Själv dröjde jag kvar i klassrummet för att plocka i ordning mina grejer när en av biblioteksstädarkidsen kom fram till mig.

Biblioteksbarnet: Killfröken! Kom, jag måste visa dig en sak jag hittade när jag städade!
Jag: jaha, visst….
Biblioteksbarnet (anar ett icke-existerande ointresse från min sida): Nej! Det här är verkligen coolt!
Hon tar min hand och leder mig upp till biblioteket och fram till fönstret vid brandtrappan. Därute finns det ett par helt sjukt konstiga isformationer.
Biblioteksbarnet: Fattar du!? Det är hur coolt som helst!

Vi samtalar en stund om hypoteser, varför man inte får gå ut på brandtrappor och den senaste tidens pendlande mellan minusgrader och plusgrader. Sen fäller hon kommentaren som jag kommer bära med mig från den här veckan: ”Alltså, jag kommer att tänka på det här hela kvällen: Nej, förresten! Hela helgen! Det är ett så coolt mysterium: Lova mig att du förklarar varför det är så på måndag? Du måste!” Sagt och gjort, nu måste jag. Det finns inget som får mig att smälta så mycket som när mina elever visar sin nyfikenhet. Inget.

När Biblioteksbarnet har gått hem hämtar jag min fysiklärarkollega och, som de skenheliga pedagoger vi är, kliver vi ut på brandtrappan för att undersöka närmare. Den här grejen är 100% bara is. Den är smalare längre ut och verkar komma från ett litet hål i de vertikala stängerna i räcket.  Jag förstår att de innehåller vatten som frusit och som expanderar när det smälter och att det är källan till iskonstverken. Men frågorna jag har, och som jag hoppas att ni kan besvara är dessa:
– Hur/varför fylls räcket med vatten?
-Hur/varför är istapparna inte raka?
– Hur har det blivit så här!?

Den som kan bidra till en pedagogisk lösning vinner mina elevers eviga tacksamhet och ett hedersomnämnande!

En kommentar
  • Emelie
    Posted on 2013-01-12 at 13:30

    En bekant säger så här: ”Formen på istapparna beror antagligen på att när vattnet i det vattenfyllda röret fryser, så expanderar det. När det inte finns plats i röret längre så pressas isen ut genom hålen i röret. Spiralformen beror på att hålet inte är helt rakt, vilket ger en krökt form på isen som pressas ut, och om man förlänger samma krökta form så blir det en spiral.”

Kommentera