Jag har kommit på mig själv med att på senare tid spendera en betydande del av min fritid i trendiga inredningsbutiker. Där går jag runt och letar efter saker som jag vill ha i mitt framtida klassrum. Kanske är det ett resultat av att min lärarutbildning snart är färdig?

Det finns två saker att säga om denna mer eller mindre oavsiktliga hobby:

1. Det är märkligt hur man i skolan är så van vid funktionella (=fula) saker att det känns lite konstigt att gå in i Stora Stadens trendiga inredningsbutiker på jakt efter pedagogisk utrustning. Visst är skolan begränsad av löjligt små anslag. Men det är bara i verkligheten. I fantasin borde vi drömma oss bort till de allra finaste klassrummen man kan tänka sig. Hur kan vi annars räkna med utveckling? I mitt drömklassrum står en svindyr hörnsoffa som lätt går loss på 30 -40 000…

2. Det är intressant hur tankar på klassrumsinredning kan leda fram till allmänpedagogiska insikter. För ett tag sedan såg jag ett barbord med tre höga pallar. På bara några sekunder gick ifrån ”Oh, vad coolt om man kunde ha något sånt i sitt klassrum” till att planera för alla grymma aktiviteter som jag skulle kunna göra med mitt barbord. (Snart har det gått så långt att jag kommer att behöva lägga till ett barbord till önskelistan för hur min framtida arbetsplats ska vara…)

Till de lärare som läser här: ni borde prova det här! Att tänka nytänkande pedagogiska tankar kan vara en knepig historia. Så börja med att titta på hur du inreder ditt klassrum!

3 kommentarer
  • Janne
    Posted on 2009-07-25 at 18:19

    Till och med en färgburk är för dyrt för fastighetsägaren… Vår skola är renoverad för miljonbelopp för 7-8 år sedan och nu börjar det bli slitet. Allt för många elever på liten yta gör att gardiner ramlar ner, väggar och skåp blir solkiga, kantstött i korridoren osv. Kan man få lite ny färg kanske? Nehepp. inte det…
    Inte ens saker som gått sönder eller ramlat loss (som lister och gardiner) fixas. Lite nya skåp eller ordentliga möbler i korridoren eftersom de gamla är trasiga? Nehepp, inte det!
    Rum för lärande…? nej knappast.
    Sex-sju lärare i samma lilla arbetsrum som är smockfullt med skrivbord och svårt att få lugn och ro. Arbetsro? Nehepp igen…
    Vad gör man då? jo, man sparar ytterligare 6% på skolan… HURRA!
    Fast man får väl skita i det och göra sitt eget rum för lärande… Lite olaglig (?) färg utan att fråga, gratis bilder från olika turistbyråer, använda skolans färgskrivare och skriva ut massor av elevernas foton från olika arbeten… tapetsera mera… 😉
    Rum för lärande kräver utrymme och det saknas ju nästan hela tiden. 31 elever skapar trängsel… Ja, ja inte bara gnäll nu… Solen skiner idag och det är sommarlov… Jahapp! HURRA
    Ha det!/Janne

  • Märit
    Posted on 2009-08-03 at 13:17

    Just detta med fula skolmiljöer upphör aldrig att förvåna (även om jag också har lyckats förstå att det finns ekonomiska aspekter i det hela) Men om man sätter en människa i en ful, sliten och trasig miljö, hur tänker man då att det ur detta skall spira en harmonisk, generös och lycklig människa? Jag vet också att det kan gå, maskrosor är starka, men varför chansa på att alla barn mår bra av en ful miljö? Jag blir dock som vanligt glad av att läsa om dina pedagogiska idéer!

  • Fröken T
    Posted on 2009-08-18 at 22:59

    Jag gillar dina tankar. Tror inte att det är möbler eller deras placering i sig som är det intressanta i sig utan vad vi kan göra med dem, den pedagogiska tanken. Är det en skinnsoffa för 30 000 eller ett häftigt barbord man behöver så kanske det är det man ska satsa på.

Kommentera