Fredag förmiddag och dagens lektioner är planerade utifrån insikten att det idag är galet varmt utomhus. Kanske inte den där utgångspunkten i läroplanen som man önskar sig men vi lyckades få till den biten också. Fast det märkte nog inte elverna. Ur deras perspektiv har den här dagen kretsat kring de fem nya fågelholkarna som vi fått till skolskogen. Vi har pratat om fåglar, undersökt Naturskyddsföreningen och haft en egen omröstning bland finalisterna i SM i fågelholk (en riktig grej, inte ett skämt). Sedan har vi varit i skogen och letat bra holkplatser. Efter det dagens höjdpunkt: digital fågelskådning.

Vi har fixat typ 25 olika Google-dokument med bilder, texter, läten och en fråga om någon av de 25 vanligaste/ intressantaste fåglarna i Sverige. Precis som i vanlig fågelskådning gäller det att gå ut i skogen och leta. Skillnaden är att istället för att leta fåglar långt bort i horisonten så gömmer de sig form av inplastade foton lite här och var i skogen. En bild, ett nummer och en QR-kod. Skanna med mobilen och få fram fakta och en fråga. Svarar du rätt på frägan får du ett ord som ska in på en given plats i det stora fågelpusslet. (Därav har varje kort ett nummer.)

Resultatet är ett femtiotal elever som i förbestämda grupper härjar runt på en kulle i skolskogen och skannar som aldrig förr. Till en början är det några av dem som klagar lite på att inte få vara med bästa kompisen. Det är inget ovanligt. I en grupp om femtio så är det alltid tre-fyra som just den dagen har det behovet. I vanliga fall brukar jag försöka tillmötesgå de eleverna men just idag fungerar det inte eftersom grupperna är baserade på att minst en i varje behöver en mobil med QR-skanner och täckning. Våra 98 superfina iPads är värdelösa eftersom skogen saknar wifi. Det intressanta är hur fort de eleverna vänder och fastnar för uppgiften – trots att de får samarbeta med någon som de vanligtvis inte är så mycket med. När vi lämnar skogen en och en halv timma senare överhör jag flera som spontant anmärker på hur rolig lektionen har varit och jag ser att flera av de ihoptvingade grupperna nu fortsätter ha sällskap på vägen tillbaka till skolan. Sådana vändningar händer i klassrummet också, men min känsla är att det inte sker lika lätt eller på samma sätt. Jag undrar om det är något med miljön som inbjuder till ett annat samarbete?

Hur som helst blev det en spontanplanerad lektion där IKT och utomhuspedagogik kunde mötas på ett i efterhand rätt intressant sätt. Jag kan inte låta bli att fundera på Isak Skogstads märkliga debattartikel när vi traskar mot skolan. Sen passerar vi den lokala grodyngels-dammen, som nu är full av ägg som snart ska kläckas. De är betydligt intressantare. Imorgon publiceras mitt och Tomas Selins svar. Läs och kommentera gärna.

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera