Tisdag och lite rörigt. Dels beroende på frånvarande kollegor och dels beroende på att var och varenda elev försöker sig på aprilskämt. Mitt i röran har jag en matematiklektion som går ut på lärarledd räkning i läroboken. En elev har kommit till en uppgift där hen ska konstruera och följa talmönster. De påbörjade mönstren bygger på enkla dubbleringar. Eleven klagar över den låga nivån. Jag improviserar en ersättningsuppgift:

1 1 2 3 5

I tron om att det köper mig lite tid så häpnar jag när samma elev tre minuter senare har knäckt koden. Istället för en stunds betänketid blir det till att improvisera ihop en annan lösning och på sikt fler talmönster för eleven att knäcka. Trots att gruppen är liten så är det inte många som ägnar sig åt samma uppgifter. Den här är den enda som får Fibonaccis talföljd. Det är inget viktigt egentligen utan bara ett sätt att utmana nyfikenheten bakom varje matematisk passion.

Jag har bestämt mig för att hoppa på utmaningen #Blogg100 som handlar om att skriva ett inlägg per dag i hundra dagar. Jag hoppas att det ska inspirera mig att ägna mer tid åt skrivandet och reflekterandet som omfattar den här bloggen. Därav den lilla siffran i början på inlägget.

Kommentera