Jag brukar inte göra reklam för saker särskilt ofta. (Och om det någonsin händer så är det alltid obetalt och och alltid baserat på min högst barnsliga förtjusning.)
Med det avklarat: Skolportens tidning Magasin 360 är helt galet kompetent! (Det enda tråkiga är att det bara kommer ut fyra gånger på år.) Jag fick hem det senaste numret idag och fann till min stora glädje att temat är ”Skola 2.0”.
Rubriken är en ordlek som anspelar på IT-termen ”web 2.0”. I det sammanhanget står det för den nya generationens internetbaserade tjänster som utgår ifrån att användaren aktivt ska vara med och bidra med material. Det kan låta simpelt men det är egentligen hur stort som helst. Skillnaden med hur internet brukade vara och hur det ser ut nu kan jämföras med skillnaden mellan en anslagstavla och ett (riktigt) kollaborativt samtal mellan människor. Det är ingen bra liknelse, jag vet, men det ger en bild av hur webben blivit sociokulturell i sin kommunikation.
Tänk om skolan en gång för alla kunde få uppleva samma sak. Blotta tanken är svindlande…
(Nu hittade jag ingen bild på det nya numret så ni får nöja er med juninumrets omslag. Även det är högst läsvärt!)
Kommentera