Ikväll klockan 20.00 frågar #skolchatt ”Hur hjälper vi eleverna att bli digitala skapare och inte bara konsumenter?”
Här är några spontana tankar den toppen av mitt huvud för att få igång samtalet: Detta är en fråga som visar att skolan som helhet börjar bli redo att nosa på frågorna som ligger bortom de rent tekniska. Efter några år där vilken en-till-en-satsning som helst har varit ett kvalitetsmärke börjar vi släppa det här med tekniktillgång. Istället hittar vi till de pedagogiska frågorna igen.
Det visar sig att bara för att barn och unga lägger rekordmycket tid på nätet så bemästrar de inte alla aspekter av Internet. Tanken på att ’eleverna kan så mycket mer än jag’ är helt enkelt inte sann. En del av det kan nog förklaras med att människor i allmänhet konsumerar en fruktansvärd och imponerande mängd Internet utan att för delen producera lika mycket innehåll. Det är vad det är. Vissa tycker att lösningen är att köra ut ungarna till att leka utomhus. Det är en bra aktivitet, men inget som löser demokratiproblelen kopplar till våra och kidsens medievanor. Det är lite som att alla läser en fruktansvärd massa böcker men bara vissa vet hur man skriver. Lätt att se hur makten fördelas snett därefter. Därför behöver skolan hitta många och kloka vägar att göra sin digitalisering till en ingång för att få alla elever att kunna producera.
Kommentera