Förmiddag och mina elever har träslöjd. Lektionen har precis startat. Jag och en kollega dröjer oss kvar i personalrummets rastmiljö. I dörröppningen står plötsligt en av mina elever, Kepsbarnet. Han är upprörd över att träslöjdsläraren kräver att han ska ta av sig kepsen. Jag förklarar att det inte är en viktig grej på mina lektioner men att det är smart att tänka in andras perspektiv i de här fallen. Om det är viktigt för träslöjdsläraren så kan det vara värt att släppa kampen om kepsen för att slippa en konflikt. Kepsbarnet förstår men vägrar ge med sig.

Jag påminner honom om tidigare samtal om hur man kan välja sina strider. Jag påminner om en liknande situation i matsalen för ett tag sedan med deras kökspersonal. Han blir tyst och fortsätter vägra ge med sig.

Efter ett tag kommer det fram att kepsen döljer en dålig hårdag och att han fruktar andra elevers kommentarer när han tar av sig den på lektionen. Nu förstår han att samma problem kommer uppstå i matsalen. Ska han inte kunna äta lunch då? Eller vara med på slöjden, som han gillar?

Kepsbarnet: ”Okej, men så måste du ta vatten i håret och rufsa till håret i bamba så att jag inte är själv med en dålig hårdag.”

Jag: ”Euhm….”

Kollegan (i soffan jämte mig): ”Japp! Klart Killfröken gör det!”

Jag höll med. Och tvingade kollegan att också vara med.

Lagom till lunchen gick jag över skolgården, till matsalen och letade efter Kepsbarnet. Ingenstans fanns han att finna. När jag kom in i matsalen kollade jag genom lokalen och fick ögonkontakt med honom. Han satt med blicken låst mot ingången för att se när jag kom. Vi såg på varandra och jag började gnugga ena handen genom håret för att skapa en ruffs.

Han log nöjt och jag gick för att ta min mat. Kollegan kom in och gjorde detsamma. Vad som hände sedan kommer jag bära med mig som en av de bästa grejerna det här läsåret. Topp 3, utan tvekan.

Först var det några elever som kommenterade. Inget elakt men mest undrande. ”Vad har hänt!? Varför är ni så konstiga!? Har du och Kollegan gift er!?” Typiska barnfrågor. Vi berättade inga detaljer, av respekt för eleven med kepsen.

En stund senare började barnen vid mitt bord prata om dåliga hårdagar de haft. När det stod klart för dem att alla varit där så föddes idén om en gemensam ”Dålig Hårdag Dag” när alla som vill på skolan har konstigt hår. Sedan började de. En efter en började de själva rufsa om sitt hår. Kompisarna vid andra bord såg och följde efter.

Till sist hade 40+ av 67 elever de märkligaste frisyrerna en kan tänka sig. Det var enhörningstofsar, Prinsessan Leia-bullar, Lilla My-bollar och allting annat. Killar och tjejer från alla kompisgäng gick med.

Hela eftermiddagen fortsatte det. Det riktigt fina var att inte en enda gång kommenterade någon om Kepsbarnets märkbart dåliga hårdag. Inte heller var det någon annan som fällde elaka eller osköna kommentarer mot någon annan. Snarare var korridorerna fyllda av elever som berömde varandra för den ena roliga och coola skapelsen efter den andra. Det betyder något att vi har ett klimat där man får testa andra saker och ha kul.

Framåt slutet av dagen frågade jag Kepsbarnet om jag fick lov att berätta bakgrundshistorien. Vad som började som ett pinsamt morgon-misstag slutade till sist i att han startat en ny tradition på skolan. Stolt lät han mig berätta. Så jag gjorde det. Inte för att det egentligen är viktigt utan för att jag ville att eleverna ska förstå hur schysst det är av dem att svara upp positivt på en sådan grej. Hur de, utan att märka det, stod upp för någon som behövde deras stöd.

Man kan lätt fastna vid oschyssta och osköna saker som händer. På ett sätt ska man göra det. Det är vår skyldighet att ta itu med sådant. Samtidigt borde vi ha en lika självklar skyldighet att fastna vid och uppmärksamma när positiva saker händer också. Annars tappar vi förmågan att hjälpa våra elever att växa.

 

12 kommentarer
  • Lotta
    Posted on 2015-03-11 at 22:10

    Härlig läsning!

  • Leif
    Posted on 2015-03-11 at 22:29

    Härlig text. Fånga tillfället och göra något positivt av situationen. Skulle vilja se alla dessa fantastiska kalufser i verkligheten även om jag nästan såg dem framför mig ändå. Tack för texten
    Funderar lite på varför kepsen måste av i en sal där det nästan kan anses vara förknippat med säkerhet att ha något på huvudet men som du säger, det gäller att välja sina strider:-)

  • Sophie
    Posted on 2015-03-11 at 22:35

    Vilken otroligt härlig historia! Tack för att du delade med dig!

  • Frida
    Posted on 2015-03-12 at 09:55

    Crazyhairday! Sjukt roligt de gånger vi haft det:)

  • Fredrik Höög
    Posted on 2015-03-12 at 10:01

    Toppenhistoria! Gillar också vinklingen med att vi ser från olika perspektiv. Vi vuxna behöver bli påminda om det ofta. Många glömmer barnens perspektiv och det blir istället en principfråga som i slutändan alltför ofta blir en konflikt. Detta löste ni bra!

  • Lady Di
    Posted on 2015-03-12 at 10:12

    När jag läser om ”hår-dagen” blir jag glad i hela kroppen! Det är sådant som får mig att sakna min lärartid. Det är verkligen i skolan man kan förändra om man vågar ”tänka utanför boxen”.

  • Fredrik
    Posted on 2015-03-12 at 16:18

    Härligt…:)

  • Lena
    Posted on 2015-03-12 at 17:09

    Men wow vilken härlig sak att läsa. Såna dagar och andra liknande borde införas inte bara i skolan utan även på arbetsplatser. Tummen upp för alla elever och för kepskillen samt dig och din kollega

  • Cecilia
    Posted on 2015-03-12 at 23:35

    Tack för en underbar berättelse – och för ett fantastiskt fint sätt att gå tillsammans med eleverna. En förebild!

  • Caroline
    Posted on 2015-03-13 at 00:09

    Vilken underbar läsning!

  • O Känd
    Posted on 2015-03-13 at 07:59

    Ni som hetsar sig över att några lärare fortfarande håller hårt på att handhälsa, keps av och inget mobilpillande på lektionen. Ofta avfärdar ni det som detaljer. Men om detaljerna är dåliga så blir helheten sällan bra.

  • Killfröken
    Posted on 2015-03-13 at 20:44

    Jag tror att du, O Känd, misstar dig grovt, om du tror att anledningen att en del lärare väljer bort att prioritera avtagna kepsar och opillade mobiler är att det är en detalj.

    Focault sa att makten ligger i detaljerna. Det är förmodligen sant.

    Anledningen till att vissa väljer bort att bry sig om kepsar är för att vi ser viktigare saker i vårt yrke.

Kommentera