Häromdagen stannade jag till på det kommunala huvudbiblioteket på väg hem från jobbet. Tre steg in stannar jag upp för att söka igenom lokalen efter en bibliotekarie som kan hjälpa mig att hitta en bra högläsningsbok för mina elever. Det är något jag har pratat med deras barnboksbibliotekarier om flera gånger förut eftersom vi inte har någon skolbibliotekarie på vår skola. Tre steg in och ingen bibliotekarie i synväg. Däremot en bibliotekschef som kommer upp emot mig bakifrån utan att jag märker honom.
Bibliotekschefen: Hej Killfröken!
Jag: Hej Bibliotekschefen!
Bibliotekschefen: Vad gör du här?
Jag: Jag letar efter en bra högläsningsbok.
Han börjar direkt tipsa mig om några böcker innan han tystnar och rusar iväg till ett arbetsrum där en bibliotekarie som enligt uppgift ska vara särskilt kunnig på området. Hon ger mig en rundtur och fyra förslag samt lite bakgrund till dem alla.
Eftersom det var en fredag så spelade jag in en kort film för att presentera alternativen och lade ut den på Instagram där de flesta av mina elever är aktiva. Med ett par öppna frågor så dröjde det inte länge förrän deras reaktioner började strömma in. Några har läst någon av dem. De flesta tittade på omslagen och gissade. Andra har en tidigare erfarenhet av författarna. Någons äldre syskon har visst läst en av dem. Ytterligare en delade minnen av när hens mamma högläste ur den ena. Hela helgen pågår samtalet. Efter några dagar ber jag dem motivera sina favoriter. Det väcker en ny våg av tankar som utbyts.
Allt det hade jag i förväg planerat att genomföra i mitt klassrum ett par dagar senare. Skillnaden är att jag på den här vägen kan smygstarta diskussionen på ett sätt som en del elever behöver för att kunna delta när vi gör det i klassrummet. Samtidigt får andra elever på skolan, tidigare elever, syskon och andra en chans att tycka till. När de gör det blir de till källor till kunskap för mina elever samtidigt som de modellar möjliga resonemang om böckerna.
Del 2 kommer handla om hur jag fortsatte i klassrummet. Kommer upp om några dagar.
Kommentera