06.30 – Rullar in på jobbet för att få gjort lite kontorsjobb innan dagen börjar. Egentligen kom jag bara förbi för att hämta min datorladdare men samtidigt passade jag på att printa lite, jobba ikapp med dokumentation och göra klart förberedelser inför Bokmässan och andra projekt runt hörnet.

07.30 – En sväng förbi Partille Makerspace på Kulturum (Partilles nya utbildningscentrum i blivande) för att hämta material till dagens samundervisning. Passar på att byta ett par ord med kollegorna från biblioteket som också arbetar med makerspacet. Idag har de ett nätverk av regionala bibliotekarier inne för att dela erfarenheter kring bland annat makerkultur och bibliotek.

08.20 – Sista minuten planering med en kollega som jag ska hålla dagens samundervisning med.

09.00 – Samundervisningen startar. Det är en modell för att kompetensutveckla alla pedagoger om läroplansförändringarna genom att gå ut och undervisa i programmering tillsammans med dem. Idag har vi två omgångar av undervisning med förskoleklassarna på en av våra skolor. 26 elever som innan elva hunnit ta nästa steg mot att bli digitalt kompetenta medborgare. Det är så  himla coolt att få se de yngre eleverna utforska programmering. Hur långt de kan komma när de väl fattat första delarna.

11.15 – Tillbaka till Partille Makerspace för att lämna av materialet. Passar på att åka förbi ICA för att (två dagar i efterskott) fira Skolans Dag med fika finansierat av Lärarförbundet.

11.30 – Tillbaka till skolan för lunch och en kopp kaffe med kollegor.

12.15 – Rastvärdskap. En chans att hänga med elever som jag inte sett på hela dagen.

12.30 – Ett långt, ärligt och givande samtal med en kollega kring en elev som kräver att vi tänker annorlunda som professionella.

13.30 – Det samtalet övergick till ett kort men bra samtal med berörda eleven, min kollega och jag. Vi möttes.

13.45 – Specialpedagogiskt lyft

16.00 – Snabbt tillbaka till Partille Makerspace för programmeringskurs för intresserade elever i mellanstadieålder som redan kan lite grann och som vill lära sig mer. Det här är andra träffen och dagen till ära har vi utforskat hur Micro:bit kan kopplas ihop med Scratch

18.15 – Packar ihop och styr hemåt för att hinna käka och reflektera över dagen inför kvällens #skolchatt.

Det jag uppskattar mest med mitt arbete är variationen och att jag oavsett vad jag gör under en dag får möjlighet att träffa och arbeta med så coola barn och unga. De fyller mig med hopp och framtidstro.

Kommentera