Varje vecka har mina elever fyra matematiklektioner som jag förbereder för dem. Vår deal är att två är praktiska och två bygger på genomgångar som följs upp av någon sorts träning, ofta kopplat till läroboken. Jag är nöjd med den dealen eftersom det ger ingångar till variation samtidigt som jag inte alltid behöver uppfinna hjulet. Eleverna är nöjda eftersom en del mattelektioner ligger sist på dagen och då är det nödvändigt med något praktiskt element för att de ska orka. Så idag hade jag en av veckans praktiska lektioner. På temat avrundning och överslagsberäkning.
I fredags satt jag med en elev som brukar gilla att förbereda kommande veckas lektioner och försökte förklara avrundning och överslagsberäkning. Då slog det mig att ett vardagligt exempel hänger ihop med en grymt mattenördig grej jag gör; att avrunda priset på saker jag köper i mataffären och sedan försöker göra en överslagsberäkning av summan. Det visade sig att eleven i fråga också gör så ibland, och att det var ett bra sätt att få henne förstå grejen med avrundning och överslag. Då föddes en idé.
Så imorse hade jag två på varandra efterföljande matematiklektioner som båda började såhär::
Jag: Hörni, idag ska vi leka affär!
Eleverna (i kör): JAAAAAA!
På vägen ut var det en handfull som dröjde sig kvar och pratade om hur kul de hade haft och hur de kom ihåg när de var ”typ fyra” och lekte affär på förskolan.
Kommentera