Jag har de senaste månaderna haft hand om arbetslagets alla läxor, utom engelskläxorna (fyra konsonanter i rad, uj!) som görs av respektive lärare. Detta har möjliggjort att jag kan lägga allt mer tid på att noggrannt välja ut och formulera de uppgifter som skickas hem. Det känns ändå lite viktigt med tanke på att elever har så olika förutsättningar att jobba med skolarbete på hemmaplan. (Föräldrar som hatade skolmatten får svårare att hjälpa till med matteläxan, såvida de inte får stöd från skolan.)

Sen händer det så klart att man fukkar upp ändå. Som med den här veckans temaläxa (en läxa kopplad till temaområdet: energiformer). Jag råkade kopiera upp ett tidigare utkast vilket gjorde att den kloka förenklingen föll bort. Hur som helst var det en sådan där liten sak som bara jag lade märke till. Och nu visade det sig att det hade blivit fel i vilket fall som helst. Det har en tendens att bli så i skolans värld.

Jag (läser högt ur uppgiften): …”Och då ska ni alltså gå runt därhemma och räkna alla glödlampor i huset”….
Elev (oroligt): Euhm, Killfröken!  Jag har ett problem som jag inte kan lösa.
Jag (avbryter mig själv): Jaha, vadå?
Eleven: Min storasyster förbjuder mig att gå in på hennes rum. Alltså totalförbud! Kan jag göra en uppskattning av hur många lampor hon har? Jag kan ju räkna mina två gånger eller nåt…

Kommentera