Det är tydligt vad som influerar barns ordförråd. De härmar folk i sin omgivning helt enkelt. Börjar jag svära på jobbet börjar barnen svära hemma, är ni med? Ibland är det däremot helt omöjligt att gissa hur och varifrån vissa elever lär sig använda vissa ord vid vissa tillfällen. Ett exempel:
Jag är efter en alldeles för lång tid på Högskolan äntligen ute och vikarierar igen. Den här dagen i en klass på Moderna Skolan. Det är strax innan tiorasten och barnen (sju år gamla) räknar matte. Jag har för en stund sedan hjälpt en flicka med ett tal och återvänder nu för att följa upp hur det går för henne.
Jag: Hur går det för dig? Har du kommit på något smart?
Flickan (strålande glad över sin framgång): Mmm. Först var den lite tjyvig men sen fick jag fatt på’n! Därefter avger hon ett klassiskt ärkeskurk-som-har-fångat-Batman-och-har-planer-på-att-förstöra-världen-för-ingen-riktigt-bra-orsak-skratt.
Kommentera