Imorse hade jag en sån där dag när man ställer klockan lite tidigare, kliver upp och börjar jobba när man äter frukost. Mycket att undervisa och lika mycket att undervisa. Jag vet att det finns lärare som inte gillar det, tvärtom. Fast för mig gör inte det särskilt mycket. Jag föredrar att lägga lite mer energi och se ett resultat som blir lite bättre.
Grejen är att jag jobbar på en skola där vi jobbar i Googles webbtjänster, vilket bland annat innebär att alla kollegor ser precis när man jobbar med vilka dokument. Så lagom till fruktrasten undrade en av mina kollegor varför jag jobbar 05.28 på morgonen. Vilket är en befogad fråga. Samtidigt kan jag bli lite frustrerad.
Inom modern pedagogik talas det mer och mer om just in time som ett bättre sätt att individualisera genom att låta eleverna själva välja inte VAD eller HUR utan NÄR. Ett berömt exempel kan vara gymnasieskolor som erbjuder morgonundervisning eller eftermiddagsundervisning. Ett annat exempel är detta. Det funkar bevisligen rätt bra. Så borde man inte se på det samma sätt även på lärares arbetstid? Det är därför jag i princip inte tror på arbetstidsregleringen i kollektivavtalen som vi har idag.
Kommentera