Ända sedan jag tog min lärarexamen så har jag uppskattat resan till jobbet som en viktig stund för pedagogisk reflektion. Eller snarare har det varit en grej jag uppskattat sedan praktiken på lärarutbildningen. I flera år hade jag en dryg timmas bussresa enkelväg, vilket var perfekt för att hinna twittra lite, läsa lite, sova lite och chilla. Det var en rätt lång och passiv stund. Återhämtning. Sedan i höstas är jag bilägare vilket förändrat min morgonpendling till en dryg kvart som är betydligt aktivare, av förklarliga skäl. Vad som hänt under det här dryga halvåret är att jag också utvecklat ett annat format för morgontankar. En kvart är en lagom lång tid för mig att fundera på en relativt konkret frågeställning och sedan hinna tänka färdigt innan jag når fram till jobbet. Ibland tar det bara några sekunder, ibland blir det en fråga jag inte hinner klart med och behöver bearbeta på parkeringen innan jag kan gå in på skolgården. Det är olika.

I morse slogs jag av tanken att de återstående punkterna på min att-göra-lista för det här läsåret kan räknas på en hand. I alla fall de som har direkt med min undervisning och mina elever att göra. I starten av dagen som avslutas med skolavslutning så är det faktiskt möjligt att räkna punkterna på listan på en hand. Utan problem. Det förvånade mig. Utifrån det satte jag mig bakom ratten med frågan ”Vad tar jag med mig från det här året? Vad har jag ens gjort och lärt mig det här året?”

När jag kom fram till skolan hade jag en början på en lista. Eftersom jag gillade frågan så la jag ut den på twitter under #läsårskrönika.

Det fick lite respons vilket var kul. Sedan började min arbetsdag och jag loggade ut från twitter för ett par timmar. När jag samma kväll lämnade skolan med tårarna i ögonen efter en skolavslutning och bitterljuva farväl så plingade det till. En automatiskt tjänst meddelade att #läsårskrönika trendar på svenska delen av Twitter. Coolt!

IMG_4098

Det är bra för lärarkåren att vi hjälps åt att dela våra reflektioner på det här sättet. Varje kränika ger en lite klarar bild av den mångfacetterade bilden av läraryrket och skolan.

En kommentar
  • Min #läsårskrönika | Killfrökens Blogg
    Posted on 2015-06-09 at 23:36

    […] jag skrev precis ett inlägg för att presentera konceptet #läsårskrönika. Nu till min egen, utifrån frågeställningen: Vad tar jag med mig från det här året? Vad har […]

Kommentera