När det infördes nationella prov i årskurs tre fick man hastigt och lustigt även kasta ihop ett par mål för årskurs tre som man i proven kan checka av. Ungefär så kändes det när proven och målen infördes förra våren. Sedan dess har jag mjuknat en aning och kan numera se ett värde i såväl mål som prov.

En av de allra märkligaste aspekterna av hela spektaklet är målet att kunna läsa och skriva ”vardagsnära” ”elevnära” texter. Här finns en stor pedagogisk tolkningsfrihet som lätt kan resultera i slumpmässiga och orättvisa bedömningar. Hur detta kan komma sig kan man undra. Några idéer?

100220 – REDIGERING: Christer Magister har gjort mig uppmärksam på att den exakta formuleringen i kursplanen är ”elevnära” och inte ”vardagsnära”.

6 kommentarer
  • Christer
    Posted on 2010-02-18 at 22:07

    Står det verkligen ”vardagsnära”? I texten jag läser står ”elevnära”…

    ”Elevnära texter” tolkar jag dels som att eleverna själva kan ha ett inflytande över vilka texter de läser, men också som att de annars ska behandla saker som eleverna är intresserade av… Att vi inte bör träna läsning genom att ge eleverna ointressanta texter med målet att samtidigt lära in någonting annat, t ex historia (om eleven nu inte råkar vara intresserad av det.) Läsandet måste få vara helt lustfyllt i de tidiga åren.

    ”Vardagsnära texter” skulle man ju med god vilja kunna tolka på samma sätt… Texter som eleven skulle välja att läsa även i vardagen… Jag läser också i kursplanen om olika sorters litteratur (som främjar demokrati, ger historisk insyn mm) och där skriver man: ”Litteraturen ger också perspektiv på det nära och vardagliga.”. Kanske är det bara en markering om att filosofiska verk bör introduceras i senare år? 🙂

  • Killfröken
    Posted on 2010-02-19 at 09:29

    En snabb check mot kursplanen visar att du har helt rätt. Formuleringen är ”elevnära” texter. Det får jag ändra. Dock kvarstår frågan; vad innebär det? Jag delar din tolkning om att det handlar om texter som behandlar ämnen som eleven själv är intresserad av.

    En vidare check mot skolverket.se visar att begreppet ”vardagsnära” används i samband med modersmålsundervisning och SFI-undervisning. Då kan man också fråga sig vad Skolverket menar att det är för skillnad på elevnära och vardagsnära.. Z

  • Malin Sundberg
    Posted on 2010-02-19 at 15:14

    Hej Killfröken!

    Det här blir lite offtopic, men jag ville bara tipsa dig om tävlingen Pantresan som precis ska starta. Det är en tävling med fokus på miljöfrågor och återvinning som arrangeras av Returpack. Den riktar sig till förskole- och lågstadieklasser och hittills har hela 25 000 elever deltagit!

    Pantresan har blivit en riktig succé och mängder av spännande bidrag har kommit in från elever som lärt sig mer om pantning, återvinning och miljö. Första priset i tävlingen är en klassresa till Kolmården, men priser delas ut till över hundra klasser!

    Det vore kul att höra vad du tycker om den här typen av initiativ. Mer information finns på http://www.pantamera.nu.

    Där hittar finns även ansökningsformulär, tipsa gärna kollegor om tävlingen (då har du chans att vinna biobiljetter just nu :))Hej! Här kommer ett tips på en rolig miljötävling!

    Nu startar Pantresan, en tävling med fokus på miljöfrågor och återvinning. Tävlingen arrangeras av Returpack och riktar sig till förskole- och lågstadieklasser, hittills har hela 25 000 elever deltagit! Pantresan har blivit en riktig succé och mängder av spännande bidrag har kommit in från elever som lärt sig mer om pantning, återvinning och miljö. Första priset i tävlingen är en klassresa till Kolmården, men priser delas ut till över hundra klasser!

    Vill ni delta i Pantresan så hittar ni mer information om tävlingen och om hur ni anmäler er på http://www.pantamera.nu. Dessutom kan ni spana in förra årets vinnarbidrag.

    Just nu går det dessutom att vinna biobiljetter genom att tipsa andra om pantresan!

    MVH
    Malin på Returpack

  • Malin Sundberg
    Posted on 2010-02-19 at 15:15

    Oj, där blev det dubbelt med information. Det gör inget om du tar bort det överflödiga 🙂

  • Vad är elevnära – del II
    Posted on 2010-03-01 at 23:41

    […] På senare tid har jag rotat i det här med målbilden att elever i slutet av årskurs tre ska klara av att läsa och skriva “elevnära” texter. […]

  • Lararen
    Posted on 2011-01-16 at 19:03

    Nu står det dessutom ”kunna elevnära matematiska problem” i målen för kursplanen i matematik. Hur blir det då? Vardagsnära fungerar ju på sätt och vis, men det skulle kunna innebära stora individuella variationer. Det känns som om man menar en nivå som känns rimlig att kräva, men det är väl rätt onödigt att specificera.

Kommentera