Imorgon får jag tio nya elever. Tio nya relationer att vårda. Tio nya kunskapsutvecklingar att följa. Tio nya vänner att dela min vardag med. Tio nya små ankungar att kasta i sjön. Det är en speciell känsla.

Jag träffade ett par av mina blivande elever i veckan som gick. Vi känner varandra rätt bra sedan tidigare. (Jag har t.o.m haft dem förut, om än bara en kort period.) Trots det märker jag en påtaglig nervositet i dem allihop. Det är mycket som är nytt. Nya läxrutiner, nya schemarutiner, nya ansvar, nya lärare, nya ämnen, nya friheter, nya krav och inte minst ett nytt klassrum. Det är så klart spännande, och viktigt för deeras utveckling. Men det finns en dold fara i övergångar av den här typen.

Det här är egentligen den enda riktiga övergången våra elever möter. Så kanske ska man inte klaga. Men samtidigt är det direkt negativt för lärandet, i alla fall kortsiktigt. En engelsk studie visade att barn (typ mellanstadieålder) som byter klass/skola kan tappa så mycket som ett år i skrivutveckling. Nu är inte det ett allmänt mått på lärande, men det kan vara en fingervisare på hur viktigt det är att överbrygga alla skolövergångar som finns i grundskolan.

Går man till styrdokumenten finns inga bestämmelser för hur överlämningar inom skolformer ska gå till. Mellan skolformer (typ från förskola till grundskola) regleras i skollagen. Men ingenwtans finns regler för överlämningar inom exempelvis grundskolan. Detta trots att tiotusentals barn och unga genomgår denna förändring varje år. Så kan det gå med en skollag som bygger på att alla grundskolor är F-9.

En kommentar
  • Linda O
    Posted on 2011-08-21 at 15:10

    Härligt med nya elever! Jag får två nya imorgon och tolv som jag tänker ska göra en nystart. Dessutom en helt ny undervisningsgrupp som jag ska träffa först på tisdag em. Känns kul!

    Lycka till imorgon!

Kommentera