Jag fick en idé. Mitt under en föreläsning om något helt annat kom den:
Ni vet hur vissa lärare försöker locka elever till att bete sig på ”rätt” sätt genom att muta dem med typ små guldstjärnor och sånt. (I behaviourism kallas det stimuli och respons.) Numera är det ju ett sätt att bedriva undervisning som inte är särskilt populära i lärarutbildningen. (Alltså blir man idiotförklarad och nästan underkänd per automatik om man inte tar avstånd ifrån det.) Grejen är bara att många elever faktiskt tycker om den typen av ”enkel” bekräftelse – även om det är av fel skäl.
Så jag kom på ett smartare sätt att ge eleverna samma bekräftelse: Föreställ dig en regelbunden ceremoni (varje fredag eftermiddag?) där varje elev får varsin guldstjärna att sätta på det av veckans arbeten som han/hon är mest nöjd över. Det kan vara den ovanligt fina teckningen av en indisk tiger, det välbearbetade utkastet till en faktatext om Christer Fuglesang, Mattediagnosen med alla rätt eller kanske rent av det där fågelbordet med flames som just blev klart i slöjden?
Det skulle:
- ”lura” elever till att regelbundet reflektera över sin egen verksamhet
- synliggöra för läraren vilket/vilka ämnen som varje elev känner sig bra på
- ge elever inflytande över bedömning (vilket annars känns ovanligt)
- slå an en positiv stämning i gruppen (eftersom man bara fokuserar på arbete man är nöjd med)
- synliggöra att alla är bra på något (vilket skulle kunna stärka elever med svårigheter kopplade till de ”vanliga” skolaktiviteterna – typ de som läser långsamt eller inte räknar flest sidor i matteboken)
3 kommentarer
Christer
Posted on 2009-09-03 at 23:09Det låter bra tycker jag, kör på!
Anna - lärare för nyanlända
Posted on 2009-09-03 at 23:14Låter hur bra som helst, tycker jag! =)
Lilla O
Posted on 2009-09-04 at 22:16Varför inte, mina elever är kanske lite gamla för just stjärnor, men att tydligt visa det man är mest stolt över är en bra idé. Det är för mycket fokus på det som inte fungerar.