Min ena kollega introducerade mig för den fullkomligt fenomenala webbtjänsten Socratives. Vi har börjat använda en för att ta sk exit tickets under våra gemensamma lektioner (totalt sex halvklasser per vecka). Det är fenomenalt roligt, och det gör det lättare att jobba formativt.

Mycket enkelt förklarat fungerar det så att jag loggar in på min lärarsida och blir tilldelad ett rumsnummer. Eleverna går till elevsidan och loggar in med mitt rumsnummer. Då får de en grå bild med texten ”väntar på övning” och inget mer. När jag väljer att starta övningen skickas frågorna i tur och ordning till eleverna. En i taget efter ett av mig valt schema. När de har fyllt i alla frågor får jag en smidig sammanfattning på min mejl.

Här är en noggrannare förklaring:

Visst kan man tycka att det finns slående få egenskaper som inte går att få med Google Spreadsheet. Jag kan hålla med. Men här är en kort lista på fördelar med Socrative som jag har hittat hittills

  • Det finns en poäng med att använda en tjänst där frågor dyker upp en efter en, och där eleverna får en tom (och därmed inte distraherande) skärm innan jag startar övningen.
  • Det finns ett pedagogiskt värde i att använda en tjänst till bara en sak. I vår lärandegemenskap kan jag lära dem att Socrative är det där verktyget vi har till utvärdering. Vilket förhoppningsvis kan hjälpa mig att förtydliga när och hur vi jobbar med strukturerad meta-reflektion. (Det skrämmer mig lite hur ofta vi kan ha djupa samtal i klassrummet utan att någon verkar märka det.)
  • Det är coolt att det också funkar till smartphones!
3 kommentarer

Kommentera