Killfrökens blogg

Lära sig gå

Sedan ett par veckor arbetar jag på en ny skola. Jag är inte superintresserad av att gå in på specifika detaljer om den skolan eftersom den fått mer än tillräcklig uppmärksamhet redan innan den hunnit starta och nu när den väl har startat så känns det som att det är rättvist att ge det lite […]

Vikten av tydlighet

Idag hade jag min första lektion med fyrorna som jag ska ha i NO och Engelska. Den här gången hade vi Engelska. Jag och min kollega hade förberett en sorts självskattning likt den i natioenlla proven i år 3, alltså att eleverna får en stencil med olika påståenden som de får färga blått, gult eller […]

Om kontext

På väg hem från jobbet sitter jag i bilen och rullar ut från Bullerbysamhället där jag arbetar och har arbetat till och från sedan 2006. Jag funderar på vad som egentligen gör den här platsen så annorlunda, om det som fångade min nyfikenhet och som verkade annorlunda när jag kom hit fortfarande är kvar eller […]

Om att ge utrymme för framtiden

Framtidsarbetare. Ett sätt att beskriva lärare som jag hörde under #lärarmarschen i Stora Staden. Ett fint uttryck, men gör vi oss förtjänta av det? Gör jag det? Igår eftermiddag avslutade jag en lektion med mina fjärdeklassare genom att be dem komma fram på engelska (eller svenska om de behövde) berätta om sina framtida drömjobb. Ett […]

Insikter vid foten av en pulkabacke

Måndag och jag har just gjort 12 timmar i sträck på jobbet toppat av APT med fokus på medarbetarenkäter, prioriterade utvecklingsområden och arbetsmiljöproblem. Av förståeliga skäl är mina steg riktade raka vägen mot personalparkeringen och en snabb bilfärd hem. Precis som för kollegorna runt omkring. Men så händer något. I fjärran hör jag barnskratt från […]

5- ”Jag berättar sen, okej?”

Jag har tröttnat på lärare och skolor som tror att de bedriver en verksamhet som är frikopplad från resten av världen. När vi i alla andra sammanhang utvecklar sociala normer för mobilanvändning som maximerar vinsterna utan att ge vika för riskerna så är skolans lösning ofta tvära förbud utan hänsyn till konsekvenserna. Jag är helt övertygad […]

4- Läxfrågor på Snapchat

Jag har tröttnat på lärare och skolor som tror att de bedriver en verksamhet som är frikopplad från resten av världen. När vi i alla andra sammanhang utvecklar sociala normer för mobilanvändning som maximerar vinsterna utan att ge vika för riskerna så är skolans lösning ofta tvära förbud utan hänsyn till konsekvenserna. Jag är helt övertygad […]

3- Datorfria möten

Jag har tröttnat på lärare och skolor som tror att de bedriver en verksamhet som är frikopplad från resten av världen. När vi i alla andra sammanhang utvecklar sociala normer för mobilanvändning som maximerar vinsterna utan att ge vika för riskerna så är skolans lösning ofta tvära förbud utan hänsyn till konsekvenserna. Jag är helt övertygad […]

2- ”Jag tränar på att säga rätt”

Jag har tröttnat på lärare och skolor som tror att de bedriver en verksamhet som är frikopplad från resten av världen. När vi i alla andra sammanhang utvecklar sociala normer för mobilanvändning som maximerar vinsterna utan att ge vika för riskerna så är skolans lösning ofta tvära förbud utan hänsyn till konsekvenserna. Jag är helt övertygad […]