Folkpartiets grupp som ska ta fram skolpolitik för nästa mandatperiod – förutsatt att man får behålla makten- presenterade häromdagen sin första slutsats: att studiehandledning på modersmål är korkat. ”Man måste klara av svenska språket om man ska bo i Sverige”.
Själv sitter jag och tar mig själv för pannan. Ditt andraspråk kan aldrig bli starkare än ditt förstaspråk. (Föreställ dig betydelsen av att kunna ordet ”hej” om du som svensk har utvandrat till Kina och folk går runt och säger ”ni hao”.) Det finns många studier på elever med annat modersmål än svenska och det råder en bred samstämmighet att de elever som lyckas bäst i skolan är de som får studiehandledning på modersmålet.
Om du har växt upp i Somalia och kommit till Sverige som sjuåring är det på somaliska som du har din förförståelse. Därför finns det ett värde att som åttaåring få diskutera matteläxan med din modersmålslärare. Men det kräver att modersmålslärarna har en relation till matteläraren. Jag (som mattelärare) behöver få undervisningsfri arbetstid tillsammans med mina modersmålskollegor. Modersmålslärarna behöver få anställningar som gör att de blir naturliga inslag i arbetslaget. Det är svåra frågor som kräver mycket tankekraft – men som cokså kan leda till stora framgångar.
Eller så gör man som folkpartiet och slår näven i bordet. Strunt samma vilekt bord det är och vad det innebär…
Det är trist med makthavare som inte kan föreställa sig vad som kan komma av kulturmöten…
(LasseMajas detektivbyrå på ett språk jag inte kan.)
4 kommentarer
Lärarstudentskan
Posted on 2009-02-06 at 18:40“Man måste klara av svenska språket om man ska bo i Sverige” är ett sådant feltänk! Jag var i Indien i tre veckor och snappade visserligen upp några kulturella skillnader som jag försökte leva efter, men först sista dagen vi var där förstod jag t.ex. att där ansågs fult att peka med handen – något jag gjort under hela tiden där såklart. Vad dum man känner sig, men allt sådant där tar ju såklart tid att lära sig. En ny kultur, när man tar sin egen förgiven. Ett nytt språk, när bara det man känner väl är överhuvudtaget betydelsebärande för en…
Jag vill placera dem alla i ett land med ett språk de inte förstår och människor med samma ignorans som de själva besitter!
annemarie
Posted on 2009-02-07 at 09:27Jag skulle förtvivlas om jag gick i en skola med ett helt främmande språk – så vilsen skulle jag bli – om mina kunskaper inte kunde få formuleras någonstans – jag skulle kämpa med att göra mig förstådd, bli rädd över att ingen förstod mig, och att jag kunde mer än vad lärarna faktiskt såg och kunde begripa. Jag skulle känna mig isolerad och ensam. Klart man ska få närma sig det svenska språket via det egna i svensk skola. Det är självklart att vi ska värna barn och ungas rätt till identitet – vi har en barnkonvention som skyddar ungar i frågor av detta slag – rättigheter som vi knappast kan vifta bort eller sopa under mattan. Sverige har handskats med tvångsinlärning av språk tidigare – vilket de finska barnen som kom till Sverige under krigstider bittert fick erfara. Deras egna språk fick absolut inte talas, skrivas eller uttryckas. Lärarna bar sig i många fall oändligt illa åt, eller tvangs göra det. Språk är identitet så frågan är nästintill kränkande. LÅT BARN OCH LÄRANDE FÅ LÄRA DÄR DET LÄR SIG BÄST – en språklig generositet och nyfikenhet skapar möjligheter till lärande som utvecklar alla – och med det språket, det svenska OCH det egna.
Anne-Marie
Anna - lärare för nyanlända
Posted on 2009-02-09 at 17:10Det där utspelet (förslaget???) är så dumt så jag inte ens orkar skriva om det. Så taget ur luften. Så oerhört oprofessionellt. Utan verklighetsbakgrund.
Jag blir så trött.
Killfrökens Blogg » Blog Archive » Thai och teckenspråk
Posted on 2009-02-10 at 11:00[…] Skolorna « Handledning på modersmål […]