Jag har tröttnat på lärare och skolor som tror att de bedriver en verksamhet som är frikopplad från resten av världen. Det låter helt rubbat men är en vida utbredd förståelse som ingen kanske aktivt försvarar men som genomsyrar hur skolor organiseras och hur lärare agerar. Ett konkret exempel är mobiltelefonens roll i skolan. En bärbar dator som har potentialen att både störa och berika så gott som alla delar av våra liv och som vi behöver hantera smart för att kunna skörda fördelarna utan att falla offer för riskerna. I så gott som hela världen utvecklar vi principer för hur den balansen ska uppnås. Man stänger av ljudet på bio, man går ut ur ett mötesrum om man behöver ta ett samtal, man kan avgöra dispyter med all världens fakta på en armlängdsavstånd, etc.
Men inte i skolan. Där är det både vanligt och hyllat som ansvarstagande. Det bygger på ett antagande att riskerna med en mobiltillgång likt den i resten av samhället (alltså reglerad av sociala normer) är mycket större än några eventuella fördelar.
Pyttsan!
Jag är helt övertygad om att det är fel. Därför tänkte jag påbörja en bloggserie med inlägg för att synliggöra lärande och undervisning baserat på mobiler.
Mitt första exempel är en vän som jag i perioder fått förmånen att kalla min kollega/chef. Vi var tillsammans på en föreläsning i våras i Shenzhen, där en person med en ledande roll i digitaliseringen av det kinesiska skolsystemet förklarade sitt arbete. Föga förvånande var både presentationen och bildspelet på Mandarin. Själva snacket löste värden genom att fixa en tolk som gjorde ett utmärkt arbete. Men att inte kunna följa med i bildspelet gjorde att en stor del av upplevelsen försvann eftersom föreläsaren arrangerat skisser, modeller och grafer för att understryka sitt budskap. Genom att min vän/Kollega/chef håvade upp sin mobiltelefon och öppnade appen för Google Translate och pekade den mot skärmen så kunde han få fram en mer än hyfsad översättning av bildspelet som gjorde att han förstod mer. Snart var vi två, tre, tio och till sist nästan alla trettio svenskar som satt med våra mobiler och tog del av den här ledande expertens budskap. Nu ska långt i från alla av mina elever växa upp och hamn i just den situationen men ofrånkomligen är det så att vi behöver se över språkundervisning eftersom vi går mot en framtid där vi förutom att vara kommunikativa på så många språk som möjligt också behöver veta hur vi kan tillgodogöra oss enkla budskap även på språk vi inte talar på egen hand.
Kommentera